این متن برای تست می باشد.

زمان لازم برای خواندن این مقاله

امتیاز این مقاله:

همانطور که در مقالات دیگر در این سایت اشاره کردیم، یکی از شایعترین علل درد کمر، فتق دیسک کمر است که موجب تنگی کانال نخاعی و تحریک عصب سیاتیک می‌شود. برای آگاهی بیشتر از منشاء دردهای کمری میتوانید این مقاله را مطالعه بفرمایید.

تشخیص عارضه دیسک کمر

پزشکان اغلب برای تشخیص آسیب وارد شده به دیسک کمر، از روش‌های زیر کمک می‌گیرند:

• معاینه بالینی: ستون فقرات جهت بررسی علائم بیماری دیسک توسط پزشک معاینه می‌شود. مثلاً از شما خواسته می‌شود که راه بروید یا خم شوید تا حرکاتی که باعث افزایش درد می‌شود یا دامنه حرکتی شما را محدود می‌کند شناسایی شود.
  • تاریخچه پزشکی: پزشک شما سابقه پزشکی شما را می‌گیرد و در مورد علائم شما سؤال می‌کند. چه مدت است که درد دارید؟ چه ساعتی از روز بیشترین درد را احساس می‌کنید؟ آیا درد در فعالیت‌های روزمره شما تداخل ایجامی‌کند یا خیر؟ احساس سوزن شدن یا بی‌حسی در دست‌ها یا پاهای خود دارید؟ چه دارویی مصرف می‌کنید؟ یا بیماری دیگری دارید که ممکن است سلامت ستون فقرات شما را تحت تأثیر قرار دهد؟
  • رادیوگرافی با اشعه ایکس: اشعه ایکس می‌تواند مشکلات ساختاری در کمر، مانند از بین رفتن غضروف یا همان دیسک بین مهره‌ای را نشان می‌دهد. تصویر رادیوگرافی می‌تواند فضای کم بین مهره‌ها، وجود خار استخوانی یا برآمدگی استخوانی تشکیل شده در امتداد لبه‌های استخوان را نشان دهد، همچنین اگر مهره‌ای از جای اصلی خود خارج شده نشان داده می‌شود.
  • عکس برداری ‌ام‌آر‌آی MRI: تکنولوژی ام‌آر‌آی از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی قوی برای تهیه عکس‌های دقیق از استخوان‌ها و بافت‌های نرم اطراف آن (مثل غضروف‌ها و مفاصل و شبکه‌های اعصاب) استفاده می‌کند. ام‌آر‌آی می‌تواند اطلاعات بیشتری را در صورت پیچیده بودن شرایط در اختیار پزشک معالج قرار دهد.
  • آزمایش خون: آزمایش خون از علل مربوط به دردهای استخوانی و مفاصل همچون بیماری زمینه‌ای آرتریت روماتوئید را مشخص کند.

ارزیابی شدت آسیب دیسک کمر

سبک زندگی و مشغله‌های زندگی روزمزه گاهاً موجب ایجاد درد موقتی خفیف یا شدید در نقاط مختلف بدن از جمله کمر می‌شوند. لذا در تشخیص وجود و شدت آسیب دیسک کمر و تحریک عصب سیاتیک آن می‌بایستی دقت بیشتری کرد.

از این رو پرسشنامه‌ای تهیه شده است که میتوانید با اندکی وقت، آنرا تکمیل کنید و سپس با نتایج آن تصمیم بگیرید که زمان آن هست که برای درد کمر و سیاتیک به پزشک مراجعه کنید یا خیر؟ و یا درصورت نیاز، ملاحظات پیشگیری را در رویه زندگی خود قرار دهید.